Anomymus!

Jag blev uppringd av den ena rektorn på Hertsöskolan i morse strax innan kl åtta.
Hon berättade att någon anonym har mailat till henne och hennes andra rektorskollega att en anmälan till Skolinspektionen föreligger, men först ville denne anonyme ha ett yttrande, kanske, eller bara meddela rektorerna vad som ligger i planerna.

Mitt brott mot skollagen skulle vara den, att jag välsignat besökarna under skolavslutningarna i torsdags och att detta alltså strider emot skollagen.
Det har aldrig varit min mening att utsätta rektorerna för något som kan resultera i en anmälan. Det är ju dessa två som står som ansvariga för mitt uttalande.
Det jag gjorde var att önska för alla i kyrkan, det bästa jag visste.

Må vägen komma dig till mötes,
Må du alltid ha medvind,
Må solen värma ditt ansikte,
Må regnet falla mjukt över dina ängar, och tills vi möts igen
Må Gud hålla dig i sin hand.

Att jag sa ordet "Gud", steg denne anonyme till huvudet.
Det är tråkigt att behöva säga det, men jag lyder inte under skollagen, och i min kyrka tog jag mig friheten att INTE välsigna, men däremot önska något vackert och önska välgång över de församlade.
Jag minns inte exakt om jag sa att man gärna får ta till sig det, eller låta bli, men om någon vill ge mig en gåva, och jag inte vill ha den - då kan jag ju bara ignorera den. Varför bli arg och upprörd?
Jag fattar det inte?
Under så många år som jag hållit i skolavslutningar, har det aldrig yppats ett enda ord i stil med att någon tagit illa upp. Jösses, att ateister ska försöka sig på att kontrollera vad kyrkans personal får säga i sina kyrkor.
Det är otroligt löjeväckande, men tillika skrämmande, att kyrkans personal på så många ställen köper det.

Som sagt, jag har inte gjort det i akt och mening att skada rektorerna, men hur kan jag låta bli att yppa dessa värdefulla ord. Som lekman och Icke-präst, får jag inte ens nedkalla välsignelse över andra, men att önska någon välgång är inte samma sak. Skollagen säger att vi inte får be, inte välsigna och inte läsa trosbekännelsen.
Vad är detta för bakbinderi av yttrandefriheten?
Vilken lag gäller som den högst bestämmande?
Hur är det ens möjligt att icketroende får diktera lag och krav för en kristen kyrka?
Nu är det dags att vi lyfter av oss oket, rätar på våra ryggar och våra stå upprätta och deklarera vår tro.
Det ska vara slut på förföljelserna av oss kristna.

Den som inte vill ta del av vår kristna tradition och vår kristna tro kan lika gärna låta bli att gå dit, som en sorts kontrollant. Gud förbjude att de kanske blir förändrade av att höra ordet GUD. Tänk så hemskt att de då måste ge upp ett liv utan mening.
Men frukta icke, ni otrogna, vi kommer att fortsätta att be för er frälsning, och vi kommer aldrig att sluta be för kristenheten och dess utbredning, både i Sverige och i världen.
Till detta ska tilläggas att vi från tid till annan ber för hela Hertsöns innevånare i vår kyrka på söndagarna, och ibland även andra dagar, detta trots att de inte ens är närvarande. (He he...)

Så till denna "ynkliga stackars människa", som inte tycks ha annat för sig än att gå till kyrkan och spela in mitt tal och sedan uppröra sig...jag hoppas att du snart ska bli befriad!

Guds Frid till var och en av er och den Ömma Moderns förböner är min önskan för natten.

Bibbi
2012-06-11 @ 23:40:08

Undrar vad som hänt om du sagt "Må någon hålla dig i din hand"

Linda
2014-09-25 @ 10:35:38

Jag tycker det är beklagligt att vi inte ska få behålla våra traditionella avslutningar.
Jag tycker religion är något fint och i Sverige tillhör vi den kristna tron.
Jag är själv född i Sverige och tillhör svenska kyrkan men är inte direkt troende men rycker vår religion är vacker, liksom Buhdismen, islam mfl. Mångfalden är bra, det finns en religion för alla och för dem avstår är det heller inga problem.
Däremot ogillar jag skarpt när det talas om i princip i alla religioner om "otrohet" då inte samma tro dyrkas, eller som du uttryckte det "ge upp ett liv utan mening" för att alla inte tror på den kristna versionen av Gud.
Gud är något fint, en Gud anser jag ska inte fördöma någon, ingen människa har ett meningslöst liv oavsett religion eller icke.
Jag blir bara ledsen när människor förkastar andras tro och traditioner.
Jag är inte troende men har ändå ett meningsfullt liv, jag är mamma och är meningsfull för mina barn, för mina syskon, för mina föräldrar, för mina vänner men framförallt för mig själv!

I de flesta religioner jagas alltid en annan religion på flykt, se bara på hur kristna nu jagas av ISIS, för inte så många år sedan använde Nazisterna samma sak och jagade Judarna, i Sverige har vi gjort samma sak med Samerna så vi Kristna har inte varit bättre inte ens vi svenskar!
Det är tråkigt och ledsamt att sådant här pågår ännu i världen, varför ska vi inte bara kunna leva sida vid sida och respektera varandras tro utan att säga att någon annans tro är mindre värd än ens egna tro.
Men även måste religioner moderniseras då människor flyttar omkring till nya världsdelar, alla människor ska vara välkomna i vilken kyrka som helst oavsett religion utan att för den skull bryta mot sin egen religion annars exkluderas vissa människor från exempelvis skolavslutningar och inga länder kan behålla sina kristna traditioner som jag anser är en viktig del för våra barn.

Mer kärlek och respekt åt alla människor i världen!

Svar: Hej Linda,jag ser att du svarat på ett gammalt inlägg, men det var glädjande att du hittat till min blogg. I den civila världen talas det väl mest om otrohet, när en part i en kärleksrelation har "hoppat över skaklarna". Jag skulle tro att traditionen med att kalla icke troende till sin egna religion for otrogna har funnit i många många århundraden, årtusenden till och med. Man säger att var och en blir salig på sin tro. I den kristna kyrkan har utförts hemska dåd, men tack och lov har också den kristna kyrkan blivit klokare med åren. Så ser det tyvärr inte ut på många ställen i världen, där det krigas friskt i religionens namn. När jag skrev "otrogna" var det inte en känga till andra icke-kristna, utan jag flöt med i en gammal tradition. Snarare ville jag hänvisa till det faktum att många tror olika, och jag håller det för troligt att det var någon som inte var kristen som ville anmäla till skolinspektionen. Måhända klumpigt uttryckt från min sida. Jag ska se över hur jag formulerar mig framledes.
Bodil




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lilla Bodilla

Crafts, scrapbooking, pictures and thoughts

RSS 2.0