Kära fina Motta!

Min fina moster Gunnel, i dagligt tal kallad Motta, alltsedan sin äldre syster inte kunde säga moster, när hon var liten, utan sa motta, fyllde 80 år den 2 maj. 
Jag har gjort en ask som exploderar när man lyfter på locket...eller, ja, det kallas för Exploding box på engelska.
Jag valde vackra papper från Slöjddetaljer med liljekonvaljer som huvudtema med vissa andra vackra milda motiv som tillägg.
Jag uppvaktade henne idag, med asken och ett olivträd med tillhörande zinkkruka, som kändes gammeldags. det rliga var att på hennes utealtan stod två lådor i samma färg, gammeldagsa i stilen, som nog varit gamla oljetråg trodde hon. de passade väldigt väl tillsammans. Vi fick någon timme tillsammans med gamla minnen och skapade lite nya. Det är många kusiner och tremänningar som alla avhandlades på ett eller annat sätt.
Med mig hem fick jag två blomsterlökar av blå blommor...och det ska bli spännande att se vad det blir för blommor när de växer upp. Dessutom en påse med några blålila underbara små blommor och även vita små rackare. Alla ska de få plats i min lilla lilla trädgård.
 
Men nu till asken...håll i hatten, för det är Många bilder!
 
Locket på asken, där månaden var förtryckt fick en tvåa för att visa födelsedagen. Små Förgätmigej närmast kameran. Rosa band med liten ögla som handtag.
 
Asken framifrån med små fina tags från Magnolia. Det rosa bandet kommer från Stampin Up.
 
Insidan av locket rymmer hälsningen från mig och syrran med fmailjer - Totalt 8 personer. Små blå bling och genomskinliga glittriga vattendroppar i blommorna - Förgätmigej. Svalorna påminner mig om min barndom och Backsvalorna nära mormor, där Gunnel växte upp.
 
Här har asken "exploderat" och det översta lagret är helt synligt.
 
Mitten har en stomme med plats för ett stort värmeljus. Liljekonvaljer med en utstansad bild som fick ligga i värmeljuset. Lite bling... Självklart ska man inte elda ljuset i asken.
 
Den övre fliken med konvaljer och tuplaner och lite bling.
 
Till höger finns dessa vackra blommor och fjärilar. Bling - självklart!
 
Till vänster ligger en tändsticksask med rosa band. Det var attans så svårt att få till en skarp närbild...men några kommer på slutet.
 
Nertill finns ännu fler konvaljer och bling.
 
När man lyfter på översta flikarna runt om asken så finns plats för hälsningar. På någon bild kan man se dessa, men två av dem, med mina minnen fotade jag inte med text. :) Här går plattan i grönt. Undesidan av översta plattan har ett vackert rutmönster av små blommor som alla går i gröna nyanser.
 
Här ett blått tema.
 
Nästa flik...
 
Och så sista...Kolla den underbara lilla kissen som sover på fönsterbänken. <3
 
Här syns ena hälsningen.
 
Och en annan...Här är samma kisse igen
 
När man lyfter på andra lagret flikar hittar man på dess undersida små fickor för Trisslotter. Fin tag från Magnolia. Dessvärre vann Motta ingenting. :(
 
Söta små sparvar vaktar den här lotten. Här syns sista lagret av flikar med blått rutmönster av små blommor, som är samma papper som på utsidan av asken.
 
En till flik med "Lycka till!" Tags från Magnolia.
 
Sista fickan med lott.
 
Mycket gamla tändstickor - ett arv efter min mamma och Mottas enda syster.
 
Närbild av tändsticksasken.
 
Bling - javisst...
Bibbi
2018-05-19 @ 19:12:37

Underbar box! Den ser förhållandevis lätt ut att göra om man jämför med allt annat pilligt som du gör. Stämmer det?

Svar: Hej Bibbi,ja, den är förhållandevis lätt att göra, men det är mycket papper som måste skäras till, kanter som färgas in, stansningar mm tar en ganska lång tid. Men som sagt, inte lika pillrigt som en de andra alster. :)
Bodil




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lilla Bodilla

Crafts, scrapbooking, pictures and thoughts

RSS 2.0