Grattis Kristian!

Min systerson Kristian fyllde 18 år förra veckan, och kommer att få sitt kort på måndag eller tisdag.
Han har nämligen hittat på att cykla från Stockholm, där han bor, till Kiruna. Därefter knata upp på Kebnekaijse och ner igen. Sedan blir det flyget hem.
En stark bedrift av en nybliven 18-åring, vilket han dessutom fyllde någonstans utefter Sveriges "småvägar".
Kortet som jag har gjort lär komma som en liten överraskning i bredd med större...men om det yppar jag inget.
 
Jag hade vissa planer med kortet, som blev svårt att få ihop.
Men stansen på framsidan fick jag av min syster förra året och vad jag vet så är det första gången jag använder den i ett kort. Håll med om att den passar upperligt.
Fler stansar och stämplar mm kan ni läsa om under respektive bild.
 
Må så gott i sensommarvärmen, och Trevlig helg!
 
Här är alltså stansen från syrran - Kristians mamma  :)
Stansade ut i asfaltsgrått, sedan i glittrigt grönt, och klippte ut detaljer till träden som jag limmade dit, då jag ville illustrera att K nog cyklat genom ett mycket vackert landskap med vacker utsikt. Kanske är det hemmet han lämnat med inbjudande sken, eller en stuga han just passerat längs vägen. Dessutom ser man att det finns både utför och uppför...Lagerkransen kommer från ett Spellbinderskit med ett kvinnoansikte, som fö återfanns i ett konfirmationskort nu i sommar. Stämpeln visar väderstrecken och är stämplad i Mowed Lawn. "K" är en stämpel från Stampin Up och är embossad med clear embossingpulver.
18 år fyller han och årtalet står längst ner till höger. Jag ramade enkelt in bilden med linjer dragna från ovansidan av kortet. 1/8 inch vardera.
 
Älskar stämpeln med EKG-kurvan. Vitt på asfaltsgrått. Charm i brons. Biljett från "Fun Fair".
Den lilla svarta rutan speglar många ensamma Kusliga(?) nätter i ett enmanstunneltält. Syns dåligt, men ugglans ögon är gula, resten silvrigt.
Pilarna eller däckspåren, (Sizzix; Tim Holtz: Chevron) vilket man vill, får här avspegla att det går uppåt, norrut, och att ju längre bort hemifrån han kommit, desto närmare målet är han och av det blir man piggare...typ...fokus på EKG-kurvan...Däcksmönstret från cykeln och bilar som brummar förbi och försvinner i fjärran...
Hjärtslagen som pumpar på...
 
Och Javisst...ibland kan lyckan verkligen vara den där flygbiljetten som tar en Hem!  <3
 
Flera lager av asfaltsgrått och ljusgrått. De mörka är embossade i Chevron och känns lagomt manligt. Valde det svarta bandet med enkel råbandsknop, då det påminner om asfalt och vägmarkeringar. Bradsen som liknar nitar passade bra in tycker jag. Grejen med "Grattis" syns inte här, men är stämplat i Mowed Lawn och sedan clearembossat. Tyvärr lämpar sig inte Rangers Inks att värmeembossa med då de torkar ganska snabbt, men här ville jag ha den effekten att det inte är alltför glansigt, utan snarare nästan fläckvis blankt.
Det ser kanske lite märkligt ut under "Grattis", men innan fotot hade jag skrivit hälsningen, och täckte därför texten med två små lappar.
 
En liten chokladbit gömmer sig här under. Jag tog bort originalomslagspapperet och tog de båda gråa nyanserna. Inkade kanterna med Pumice Stone. En smalare variant av bandet fick tjänstgöra här för att binda ihop helheten. Den som tittar noga kan se ett vitt EKG i nedre kanten. "K" är samma som jag använde på framsidan. En svart halvpärla fick blinga till det hela. Om Kristian petar ut foliepapperet ur "fodralet", kan han mumsa godis OCH spara kortet intakt.  :)  Får väl vänta och höra efter om han är så smart. 
Han har två äldre bröder och ingen ur denna trojka är någon dumskalle direkt...
 
Valde ett brunt kuvert. Dels för att det inte är så vanligt som vita eller gråa, men nyansen sticker ut bland alla andra kuvert. Dessutom förväntar man sig knappast att kortet ska gå i grått...  ;)
Stämpeln "There´s no Nest like home" tycker jag passar ypperligt bra.
Säkert längtar han hem vid det här laget. Det snirkliga fyllde jag i med en grå glittrig penna.
Nästa bild visar en annan vinkel.
 
Jag är nöjd...hoppas att ni också är det.
Lämna gärna en kommentar...och kom ihåg att det går bra att beställa kort eller något annat som jag tillverkar.
 
Bibbi
2014-08-15 @ 18:27:38

There is no nest like home...
Alla som rest vet att man längtar hem - att dessutom cykla ensam hela den långa vägen till Kebnekajse bjuder på massor av tillfällen att tänka och längta.
Vrålfint kort!

Svar: Tack! :) Det blir så många idéer till ett sånt här kort att man vill göra flera sidor. Man får inte med allt som man vet hänt längs vägen heller.
Bodil

Sofia
2014-08-17 @ 09:27:59

Bilden av skräck är bra! Han vaknade en morgon av en kvist som knäcktes, han bestämde att det var ett vildsvin och blev skiträdd. Sov i bara kallingar i sovsäcken. Greppade några saker och kniven, fast besluten att släppa en pryl här och där på språngmarschen från vildsvinet - då skulle vildsvinet stanna upp och lukta. Kniven OM han skulle behöva försvara sig mot ett svin som kommit upp i hasorna.
Klev ut ur tältet med kniv och prylar i högsta hugg.
Där ute stod en tant med en bärplockare.
Hon hade inte sett det välmaskerade tältet.
Hon blev antagligen lika rädd som Kristian blivit av den knäckta grenen. :-)


Svar: :O :D Vildsvin har vi väl inte så väldans många av här va...? Hur kul som helst i alla fall!
Bodil




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lilla Bodilla

Crafts, scrapbooking, pictures and thoughts

RSS 2.0