Blodigt värre

Jag minns mina barndomsjular hos mormor och morfar.
Mycket folk och ungar mest överallt. Vi var sex flickor, födda åren 1961-1968, varav hela tre 1964. 
Efter maten trängdes alla barn och vuxna i soffan framför tvn och granen. Det åts god mat, hemkokta struvor och anisbockar. Gröt och så frukt i mängder.
 
Särskilt minns jag dessa fantastiska apelsiner med papper runt om.
Trubadur. Papperena var så vackra, och speciella, och nog var det rejält med "blod" i dem också.
Numera tycker jag att det ofta är ganska bleka och blonda apelsiner, trots att det ska vara blodapelsin.
Just den här apelsinen på bilden, köpte jag på Coop, Örnäset.
Jag snudd på baxnade då jag såg att de säljer "Röda apelsiner".
Så jag frågade en i personalen varför detta märkliga...
Hon var lika förbryllad och undrande som jag. Vi var rörande överens om att det gåt på tok för långt i detta avskalande av ord. Negerbollar t.ex. jag säger det fortfarande. Neger syftar inte på en folkgrupp utan på negro, som betyder Svart.
Det har alltså med färgen på bakverken att göra, inte människor.
Minns ni glassen som hette Nogger - förbjuden...JÖSSES!
Det var en glass med nougat i...
 
Får vi fortfarande kalla bakverk för
 
Finska pinnar
Danska wienerbröd
Ryska kyssar
 
Listan kan göras ännu längre...
 
Nåväl, nu ska jag njuta av min Blodapelsin!
 
Bibbi
2013-01-27 @ 21:27:57

För att inte tala om den där löken...
vitlök :-)

Svar: !!!
Bodil




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lilla Bodilla

Crafts, scrapbooking, pictures and thoughts

RSS 2.0