Long overdue...Marjaana & Kaisa

Ja, det var på tok länge sedan jag skrev nåt i bloggen, men nu samlar jag ihop mig och visar två olika projekt jag gjorde förra året, i november och december.
Först ut är ett kort till Marjaana som fyllt 60 år den 6 november, som även är Finlands födelsedag, som nation. Eftersom damen i fråga även är finska, så passade jag på att göra två klassiska finska ljus på hennes kort.
 
Blått och vitt är de typiska färgerna och så blommor som Marjaana tycker mycket om. Jag hittade en stämpel från Stampin Up som väldigt påminner eller kanske är en pion. Dessa stämplade jag i silver och stansade sedan ut . Små blingpärlor i mitten av varje blomma. Fint tvåfärgat band och en tag från Magnolia. Ink runt om och så skrev jag 60.
 
"Onnittelut" som på svenska kan översättas till "Gratulationer" eller något liknande...tillyxad i en punch från Stampin Up, band och lite bling.

Insidan där givaren skrivit hälsningen.
 
Längst ner datum för bemärkelsedagen och de två jusen i "silver", från Stampin Up. Jag målade på blått på dem och en gul låga.
 
 
SÅ det andra något större projektet...
En av min dotters bästa väninnor förlorade sin far i en sjukdom några veckor innan jul, och då jag även är bekant med änkan ville jag och Elina göra något extra.
Jag valde att göra en "goodie bag" som påminner om de jag gjort förut, där jag har utgått från Chiaki Haversticks modell, men stylat om den något.
Här är bilderna:
 
Väska, kort, ljus, tändstickor, näsdukar och ögondroppar.
 
Det här vackra papperet har jag haft i många år, men aldrig använt förr, men här kom det väl till pass. Meningen är att man ska kunna färglägga med exvis akvarellfärger. Det passade dock bra att välja svartvitt för ändamålet. En enda diamant i en av blommorna.
 
Närbild på diamanten. Det svarta papperet skimrar vackert och gör det svart lite mindre dystert.
 
Från ena sidan med tag i dubbelt papper. Mönstrat och svart.
 
Baksidan är också vacker.
 
Andra kortsidan. Här syns också handtagen något, som är så vackra band från Stampin Up.
 
Kortet med en hälsning. Samma papper ligger som ett mellanlägg på framsidan.
 
Bilden med ljuset köpte jag på Hertsö julmarknad av en mycket duktig ung tjej, från klass 9 - Wilma Fältros. Det vackra ljuset lyser upp mörkret. DÅ visste jag inte att  jag skulle få användning av det på detta vis.
 
Insidan med den underbart vackra fågeln från Stampin Up är fångad i flykten. Stämplad och embossad med blankt pulver. 
 
Också från sidan ser man den vackra fågeln på flykt. En bild av den helige Ande, eller kanske fågeln Fenix som reser sig ur askan...texten ligger utanför fokus, då det inte kändes viktigt att visa vad jag skrev. Printade ut texten från datorn.
 
Ljuset lyser i mörkret...
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lilla Bodilla

Crafts, scrapbooking, pictures and thoughts

RSS 2.0