Gene har fyllt jämnt!

Jorå, en riktigt fin präst och person är denne Eugene, eller Gene, som han kallas i dagligt tal.
Jag har mött honom via mina kära vänner, som nu ska uppvakta honom.
Jag har valt ett enkelt stilrent kort som går i hans hemlands färger - Irland - Grönt, Vitt och Orange/guld.
 
Enligt en vitt spridd inofficiell tolkning av färgerna symboliserar den gröna färgen katolicismen och själva ön Irland. Orange står för den protestantiska minoriteten, vars färg är just orange. Färgen orange användes av Vilhelm av Oranien, sedermera Vilhelm III av England, som 1690 besegrade Jakob II vid slaget vid Boyne.
Vitt representerar freden som ska råda mellan de båda folkgrupperna.
(Hämtat från Wikipedia...  -_- )
 
Och här är kortet...
 
Vinet och glaset är mina egna, men det känns att det passar till en nyss fyllda 80-åring.
 
 
 
Den lilla medaljen med korset har jag gjort i Cernitlera, i Irlands färger. Jag har klistrat den på kortets insida och stansat hål i framsidan. Den kom till efter att jag semestrat i Irland med mina vuxna barn. Jag hoppas på åka tillbaka dit någon fler gång.
 
Lite i "skugga".
 
Siffrorna stansade jag ut med dies från SU, och jag lade fyra lager. De ligger sedan på limkuddar.
Det syns dessvärre inte på bilden, men både det vita och orangea papperet skimrar.
 
Födelsedagshälsningen på iriska lyder ungefär: Grattis på bemärkelsedagen Gene.
Under hälsningen finns pplats för mina vänner att skriva något till honom.
 
En liten treklöver byggde jag ihop av blings. Shamrock på engelska, och är en utomordentligt vacker bild av Treenigheten - The Holy Shamrock.
 
Närbild på medaljen.
 
Kuvertet, som i vanlig ordning inte är limmat, utan hålls ihop av bandet, som i sin tur löper under namntagen som ligger på limkuddar.
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lilla Bodilla

Crafts, scrapbooking, pictures and thoughts

RSS 2.0