En lillebror fyller 70 år

Lasse fyller 70 år den 11 augusti och jag fick en fråga om ett kort.
Lasse arbetade som snickare, och jag kan nästan gissa att storasyster inspirerat honom, då även hon är duktig i samma konst.
Jag valde att göra garageportar i ett dubbelvikt kort med lite verktyg.
Stämplarna kommer från Stampin Up och även stansen där grattishälsningen står.
 
Kortet är 6x6", alltså 15x15 cm. Portarna är således 7,5 cm vardera. Jag skar ut något mindre bitar som jag bigade "plank" med jämna mellanrum och drog inkdynan upp och ner tills jag blev nöjd med färgen. Som synes inte heltäckande, utan ser lite använt ut. 
 
Brads med stjärnmönster, för den rätta skruvmejseln. :) Enkel vit tråd som stängning.
 
Mitten av insidan med hälsningen. Jag stämplade spikar, skruvar och muttrar runt kanterna och längst ner embossade jag in en linjal med inchmått, och skrev även ut 1-5 där det passade in. Det syns inte just på bilden, men ovalen har små stygn embossade längs kanten. Kul att få använda min vita kalligrafipenna, varför jag valde ett mörkare grått papper. Små silvriga brads och på limkuddar.
 
Ytterkanterna fick samma gråa papper och kork. Hörnade med stora silvriga brads och så stämplade jag ut verktyg - såg och skiftnyckel. Dessa och några lager till stansade jag ut och limmade samman.
 
...på andra sidan hammare och skruvmejsel. Hammaren är i fem lager papper och de övriga fyra lager, som jag limmade ihop.
 
Så här ser det hela ut uppställt.
 
En liten vy på tjockleken. Hörnet nere till höger hade släppt lite, och det klämde jag fast igen efter fotningen.
 
"Nailed it", som stämpel & diekitet heter, från Stampin Up.
 
I vanlig ordning, när kort ska levereras personligen till mottagaren limmar jag aldrig kuverten, utan knyter ett band. Här valde jag ett robust band hellre än ett sirligt och tunt. Dels är det en fullvuxen man och dels kändes det passande till temat.
 
 
Erica H
2017-08-05 @ 23:11:59

Du gör så roliga kort med uppfinningsrika konstruktioner Bodil. Så fina. Var har du lärt dig kalligrafera? Självlärd eller kurs?




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lilla Bodilla

Crafts, scrapbooking, pictures and thoughts

RSS 2.0