Så blev det lite julbak till sist!

Jag måste erkänna att jag tvekade ett tag på om jag skulle baka något till julen, men avgjorde med Alfred att vi skulle baka trots allt. Igår blev det gelékarameller som jag tänkte ge till pappa, och hoppas att de blir fina. Man ska skära i bitar och rulla runt i socker innan servering. Jag har dock inte kommit på ännu hur jag ska förpacka dem på julafton, så att de inte klibbar ihop sig. Kanske provar jag med maizena eller potatismjöl på två stycken och ser hur det fungerar. Själva tillagningen var väldigt enkelt i alla fall.
Senap ska ges bort både till pappa och en god vän som tycker om stark senap. Jag hittade ett bra recept och adderade lite styrka på det. Mums!
Det blev tre längder med sffransbullar. En klassik fläta, som mamma alltid brukade göra, och så två med mandelsammefyllning, med enkel flätning. En av dem försökte att krypa ut från värmen, ser det ut som. Det syns något annat också på bilden - nämligen det faktum att jag borde skurat ugnen för ett tag sedan. Nåja, kanske finns det någon som ser bilden och tänker att det finns hopp för oss alla att bättra oss.
Bilden på det färdiggräddade brödet ser ganska mörk ut. I verkligheten ser de lite ljusare ut.
Sedan blir det en tur på stan inann jul för att köpa en gran också. Ska det vara gran, ska det vara en riktig tycker jag. Jag förstår att det inte gäller för alla, men för mig. När jag blir gammal och skröplig, om jag blir det, får det väl bli en liten bordsgran, som är enkel att hantera. Men en riktig får det nog bli i alla fall. Köpte faktiskt en plast för två år sedan, men lämnade tillbaka den redan dagen efter. Och kisse älskar julen också. Så fort som granen är på plats lägger hon sig och myser under den.  :) Men så är hon antagligen född under en också...
I morgon ska jag göra köttbullar. Förenklat vis, enligt min metod. Jag använder ett kuljärn från USA som både formar och gröper ur. OK, det blir inte klotrunda köttbullar, och så steker jag dem i ugnen. Med mammas julkryddning av kryddpeppar och timjan går de inte av för hackor.
Någon julkaka blir det väl dan före dopparedan.




Ha det fint och stressa inte.

Bibbi
2011-12-17 @ 14:57:31

Kan jag få receptet på köttbullar?

Snygga lusseflätor.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lilla Bodilla

Crafts, scrapbooking, pictures and thoughts

RSS 2.0