Lär dig att göra ett kort!

Ja, nu har julen till hälften passerat och jag har slappat och städat i min verkstad.
Så hände det sig att en områdeskollega halkade och föll så illa att hon fick hjärnskakning igår. Jag har gjort ett Krya-på-dig-kort, som jag passar på att visa steg för steg, så att du som läser bloggen kan göra själv.
Modellen har du sett förr på bloggen i olika utföranden.
Visst, det tar en stund och man kan utrusta sig med tålamod, eller om man inte är lika petig som jag, så går det bra med en mindre portion av både tålamod och tid.

Först - välj ut matchande papper. En stomme (cardstock) enfärgat, sedan fyller du på med olika mönstrade.
Jag hade tänkt att sätta lite dekorationer, men då det var så mycket blommor, uteslöt jag detta. Hittade en otroligt söt stämpel, som jag inte kunde låta bli att använda. På sista bilden syns fjärilar som flyger uppåt i svagt orange. De två liggande panelerna uppe och nere i mittenpartiet hör ihop mönstermässigt. Jag tycker om att synkronisera mina papper i möjligaste mån. Det kan syrran se i sitt julkort om hon tittar noga på bladen med de röda bären. De är noga matchade, trots att det inte behövdes.  (:D Fniss...)

Nåväl: Nu till uppgiften:

Jo, en sak till...på stämpeln står det:
Flyg dit vingarna tar dig, istället för att falla platt till marken. Kommer från Skogstokiga.

Jag tror att min vän kommer att kunna se det komiska i det, dessutom passar de flygande fjärilarna in där.

Jag hoppas att du tycker om kortet. Kommentera gärna eller fråga.

Natti natti...


Skär till 15x30 cm

Skåra (biga) med ett trubbigt verktyg vid: 5, 10, 20 och 25 cm tvärs över papperet.


Mät ut 4 cm in från vardera långsida och skär längsgående snitt mellan skårorna på 5 och 25 cm.


Vik sedan berg och dal enligt bilden. Tryck till med ett mjukt verktyg på vikningarna, så att kortet håller sig nere.


Välj sedan ut vilka papper du vill ha på dina "paneler", och räkna bort 2-3mm per sida från vart och ett av utrymmena. På mittenpanelerna har jag gjort dubbla lager och i mitten också en trippel.


Innan du klistrar kan du färga in alla kanter, både på basen och alla små paneler.




Jag använder stämpelfärger - Distress Ink - som är underbara. Skulle kunna köpa alla färger, men det skulle bli för kostsamt. Har färgat in Alla kanter på kortet, utom de gröna panelerna.


Om du vill sätta fast någon extra dekoration, är det läge att göra det innan du fäster panelerna till basen.
Jag använder ofta små kuddar i olika tjocklekar för att få lite extra dimension på korten. Så också i detta kort i mittenpanelerna.







Överkurs är att göra en gördel eller bälte för att hålla ihop kortet. Mät ut en pappersremsa som du viker runt kortet och låter gå ca 2 cm omlott på baksidan. Dekorera  gördeln och limma ihop skarvarna. Trä runt kortet.

Hoppas att du har förstått. Men fråga gärna annars.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lilla Bodilla

Crafts, scrapbooking, pictures and thoughts

RSS 2.0