Dan före dan

Dagen började bra. Jag steg upp runt åtta. Gjorde fint på toa och forsatte inåt hallen, rummet och köket. Stekte mer köttbullar. Först en laddning på 800 gram färs till mig, sedan lika mycket till pappa, som varken tål gluten eller laktos. Jag fick trevligt främmande som jag utbytte julklapp med. Hemgjord senap i en ljuslykta gav jag bort. En stark senap, eftersom jag satte till ren chili på tub. Mums!
Själv fick jag en bok och små pumlor från 50-talet.

Sedan ringde telefonen just när jag skulle baka en rulltårta. Min väninna från USA - Ellen ringde, och som vanligt när vi pratar blir det länge. Drygt två timmar rann förbi. Man kan ju undra vad två kvinnor i yngre medelåldern kan ha att prata om i två timmar. Tja, allt ifrån jobb, familj och bekymmer till fniss och glada skratt. Kanske har vi turen och Gud på vår sida, så att vi får träffas till sommaren.

Jag beställde tidigare idag blommor till Eleonora och Kenth, som en julhälsning, och Eleonora ringde under mitt tvåtimmarssamtal för att tacka. Hon sa att de var väldigt fina.
Sedan blev det dags för Bingolotto, som jag egentligen aldrig brukar spela, förutom när jag är i Märsta en söndagkväll. Men nu var det läge. Tyvärr ingen vinst. Hoppas att Eleonora, Kenth med sällskap klarade sig bättre.

Så återstår det väl bara att önska God Jul, så här två dagar i förväg. För Julen är ju en händelse som hör ihop med Juldagen. Men det är det nog inte så många som tänker på. I morgon blir det en tur till kyrkan, där jag och en kollega ska sjunga tillsammans. Sedan lite julmat med pappa.

I väntan på julen visar jag köttbullarnas resa från bunken till avsvalning på spisen. Jag har kommit för mig att lägga färsen i en stor bunke och finfördela den något. Sedan blandar jag grädde, ägg, potatis och kryddor i en annan bunke. Gör alltid efter mamas recept på julkryddning - året om. Mums!! Slår ihop alltsammans och blandar med en ballongvisp i metall. Det är busenkelt att röra ihop allt med en sådan. Bra fördelat och lättblandat. Det finns dock ett aber, och det är att färsfettet vill på att tvinna sig runt metalltrådarna, och blir därför något krångliga att ta bort. Men det är ju en smal sak i alla fall. För att forma min köttbullar, använder jag en liten skopa med urgröpare. Det är perfekt i storlek och jag behöver inte rulla med händerna och kladda eller grisa. Ett vattenglas som jag doppar i emellanåt, så faller de ut fint. Ett extra plus är att de blir porösa och fina. Okej, inte helt klotrunda, men vaddå - det var länge sedan jag slutade att vara hispig över utseendet på det jag bakar eller lagar. Brukarde väga degen...fast det gör jag fortfarande ibland...osv.
Jag har sedan många år med boende i lägenhet eller hus med usla fläktar och eller ingen köksdörr, lärt mig läxan att steka alla mat i ugnen i den mån det är möjligt. Trots det blir det matlukt som sprider sig. 

Hoppas att ni njuter av tillvaron då och då under julen. Jag ska då i alla fall försöka jag. Lite pyssel och omorganisering i Röda Rummet. (Rentvättstation inkl. strykbräda, lager av en del av Elinas prylar, lite bibliotek samt inte så lite pysselverkstad. Allt på ca 12m2). Ja, ni fattar nog...

Med önskan om en välsignad jul till er alla...











Elina
2011-12-25 @ 06:36:14
URL: http://sweeeden.blogg.se/

Mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm...........

<3




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lilla Bodilla

Crafts, scrapbooking, pictures and thoughts

RSS 2.0